Hem Senaste nytt Om föreningen Förvaltningen Stambytet Tidsplanen Kontaktpersoner Hur går det till? Nycklar Bo i lägenheten WC, dusch och kök Skogstoa Inplastning Handdukstork Vatten och avlopp Kök Standard Tillval Tvättmaskin Kostnaden för tillval Etapp 5 Hyresnedsättning |
Stambytet På denna sidan hittar du information om stambytet som just nu pågår i våra två hus. Stambytet är uppdelat i fem etapper.
Tidsplanen Etapp 1: 7 januari 2014-mars 2014 (3:or och de två femmor som ligger på våning 9 i 64:an, föreningslokalen). Etapp 2: 17 mars 2014-juni 2014 (4:or och de två sexorna som ligger på våning 9 i 64:an) Etapp 3: 4 augusti 2014-oktober(4:or och de två sexorna som ligger på våning 8 i 62:an) Etapp4: 8 september 2014-december 2015 (3:or och de två femmor som ligger på våning 8 i 62:an) Etapp 5: Rör i källarutrymmen (berörda ägare till källarutrymmen kommer att kontaktas så att dessa kan utrymmas) Eventuellet etapp 6: Affärslokaler
Här hittar du anslaget som sitter i portatna där det står om etapper och preliminär tidsåtgång per etapp.
Till sidans topp
Kontaktpersoner Entreprenören
som gör stambytet heter PW Bad & Bygg AB. Om du har några frågor
angående den tekniska delen av stambytet kan du ringa Peter West på
08-409 09 99. Till styrelsens hjälp har vi även en projektledare från
Restate: Madeleine Wirmark (08-402 10 22). Har du frågor angående
ekonomi eller administration vad gäller stambytet kan du kontakta någon
i styrelsen via mail eller per telefon (se information i Månadsbrevet).
Innan du kontaktar styrelsen eller Peter West rekommenderar vi dig att
läsa igenom nedanstående. Styrelsen har här försökt skriva ner det som
kan var bra att veta i samband med stambytet. Vi kommer komplettera
nedanstående allt eftersom vi märker vilka frågor som uppkommer.
Entreprenör: Peter West, PW Bad & Bygg AB 08-409 09 999 peter.west@jwbab.se
Projektledare/Byggledare: Madeleine Wirmark, RESTATE Bjurfors Isaksson Brolin AB 08-402 10 22 madeleine@restate.se
Styrelsen för BRF Lisö1 info@liso1.se
Till sidans topp
Hur går det till? I
föreningslokalen finns en utställning med de möbler och material som
ingår i standarden och vilka tillval man har möjlighet att välja till.
Peter
West besöker respektive lägenhet och gå igenom mer i detalj vad som
kommer att göras i din lägenhet. Ni fyller då i tillvalsblanketten
tillsammans. Kostnaderna för tillvalen står bostadsrättsägaren
respektive hyresrättsinnehavaren för själv. Det som ingår i standarden
står föreningen för.
Här finner du tillvalsblanketten sidan 1 och sidan 2. Det har även gått ut information till de som berörs av etapp 1 och denna finner du här och här.
Till sidans topp
Nycklar I
samband med stambytet måste entreprenören Peter West Bygg AB ha
tillgång till alla lägenheter i respektive etapp. Enligt föreningens
stadgar § 9 har företrädare för föreningen rätt att få komma in i
lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som
föreningen står för. I respektive etapp byts därför låskolven på
dörrarna så att entreprenören kommer in i lägenheterna. Du får under
din etapp därför en ny nyckel. Din nyckel går bara till din lägenhet
men entreprenören har en nyckel som fungerar i alla lägenheternas lås.
Till sidans topp
Bo i lägenheten under stambytet Boende
som har hemtjänst eller personliga assistenter behöver kontakta sin
biståndshandläggare för att informera om att stambyte ska ske i
lägenheten. Eftersom det sker låsbyte under stambytet måste hemtjänsten
och assistenterna få tillgång till nya nycklar.
Det
normala är att man bor kvar i lägenheten under stambytet. Hyresgäster
med särskilda behov behöver ha läkarintyg för att få bo i en annan
lägenhet under stambytet. Kontakta styrelsen i tid om så är fallet. Det
tar nämligen tid att skaffa ersättningslägenheter.
Till sidans topp
Gemensamma toaletter, duschar och kök Boende
i de lägenheter som stambyte sker i kan använda toaletter och dusch i
boden utanför 62:an. Det finns även en toalett på ÖK i 64:an. I
föreningslokalen kan man nyttja dusch och toalett men även köket för
att laga mat och diska. Tänk på att dessa utrymmen är gemensamma och
att du ska städa upp efter dig. Lämna dusch, toaletter och kök så som
du själv skulle vilja finna dem. Endast två gånger i veckan städas
toaletterna av det företag som sköter städningen av våra gemensamma
utrymmen. Ta med dig egna handdukar till köket, toaletten, duschen.
Toalettpapper, flytande tvål och toalettborste (så du kan städa upp
efter dig) kommer föreningen se till att det finns på toaletterna i
64:an. I boden utanför 62:an är det entreprenören som står för städning
och underhåll. Städa dock upp efter dig när du varit där, för allas
trevnad.
Till sidans topp
Skogstoa Bostadsrättsinnehavare
kan hyra en så kallad Skogstoa. Hyresgäster tilldelas en Skogstoa under
stambytet. Bostadsrättsinnehavare med läkarintyg tilldelas en Skogstoa
gratis. Bostadsrättsinnehavare står själv för kostnaden. Kostnaden för
hyresgästers skogstoa faller på föreningen. Man ringer själv och
beställer den och meddelar dem ert namn och lägenhetsnummer samt uppger
BRF Lisö1. Du når Skogstoa på telefon 08-527 479 70. Leverantören
tömmer Skogstoan ca 1 ggr/vecka.
Till sidans topp
Inplastning Entreprenören
rekommenderar de boende att använda lakan för att täta kring dörrar.
Entreprenören kommer dock att tillhandahålla byggplast och tejp för de
boende som vill använda detta för att förhindra dammspridning i
bostaden. Om boende vill ha hjälp att få upp detta kan entreprenören
bistå med hjälp. De märken som eventuellt kommer att uppkomma när
tejpen tas bort ersätts inte av entreprenören. Om man ändå ska tejpa
och om det är en frekvent använd dörr så rekommenderar entreprenören en
slags plast med dragkedja, en så kallad avskiljningsdörr, zipper door,
dammskyddsdörr. Sådana finns på bland annat Biltema eller Jula och
kostar drygt 100 kronor.
Till sidans topp
Handdukstork Då
befintligt element i badrummen tas bort så kommer det att ersättas med
en oljefylld eluppvärmd handdukstork. Uppvärmningen av badrummen kommer
därmed att påverka din elräkning och du kan själv välja ifall du vill
ha handdukstorken på eller av. Kostnaden av uppvärmningen av badrummen
innan stambytet fördelas proportionellt efter lägenheternas storlek
(precis som övrig uppvärmning av lägenheterna). Föreningens kostnad
kommer alltså att bli lägre och detta påverkar den avgift som
bostadsrättsinnehavare betalar idag. Så istället för att man betalar
uppvärmningen av badrummet via sin avgift till föreningen betalar man
den via sin elräkning.
Till sidans topp
Vatten och avlopp i kök och terrasser Vattnet
och avloppet i de lägenheter som berörs av stambytet kommer att vara
avstängt under ca 6 veckor i köket och i ca 12 veckor i
badrummet/toaletten. De lägenheter som har terrasser får heller inte
använda de avlopp som finns där under de 12 veckorna.
Till sidans topp
Kök Ett
kök på varje våningsplan kommer att få några skåp bortmonterade för att
entreprenören ska kunna komma åt stammen. Exakt placering av stammen
vet man först när man har börjat att riva eftersom det inte alltid är
byggt exakt enligt ritningen. Entreprenören kommer att visa vilka skåp
som troligen blir aktuella för bortmontering före respektive etappstart.
Till sidans topp
Standard Standard
är de vita 15x15 kakelplattorna (vägg) och 10x10 klinkerplattorna
(golv) som sitter ovanför standardkaklet i utställningen (finns att
välja i flera olika kulörer). Om man väljer standardkaklet samt en av
standard klinkerplattorna så kostar det ingenting för den boende.
Det ingår också ett badkar eller ett duschhörn men rundade dörrar (båda finns att se i utställningen).
Vidare
ingår ett spegelskåp med spotlights (finns i utställningen) samt ett
handfat och WC-stol. Självklart ingår också engreppblandare till
tvättstället, badkarsblandare alt duschblandare och duschset
(slang+handdusch+stång), krokar och toalettpappershållare. Allt ska
finnas i utställningen.
Entreprenören kommer att gå igenom valen med de boende före etappstart.
Till sidans topp
Tillval Kommoden (=skåpet under handfatet) är tillval. Även golvvärme är tillval. Tillval
är också alla övriga kakel och klinkerplattor som finns i
utställningen. För dessa plattor tillkommer en kostnad. Denna kostnad
består av materialkostnad då plattorna är betydligt dyrare än
standardplattan samt en merkostnad för arbetet (då det tar längre
tid/är mer komplicerat/kräver bättre underarbete). Plattorna och allt
arbete ska entreprenören ge garanti på och därför är det inte möjligt
att köpa plattor av sämre kvalitet. (plattor av sämre kvalitet och till
lägre pris finns ex på Bauhaus, Hornbach etc).
Till sidans topp
Avsättning för tvättmaskin ingår i standarden För
att få ha en tvättmaskin så krävs det enligt nya regler att man har en
avsättning för detta, med detta menas ett eget avlopp för
tvättmaskinen. Det som ingår i standarden vad gäller tvättmaskin är
avloppet samt ny el och vatten som är inspårat i väggen bakom tätskikt
och kakel, en sk osynlig dragning.
Styrelsen
har bestämt att varje lägenhet ska utrustas med avsättning för
tvättmaskin. Det går nämligen inte att i efterhand montera in ett
separat avlopp för tvättmaskinen utan att göra om hela badrummet. För
att göra en ny golvbrunn så måste man bila upp golvet och därmed är
tätskiktet förstört och man måste då göra om i hela utrymmet (tätskikt
och kakel/klinker) för att det ska bli tätt och för att försäkring
skall gälla.
För
montering av gammal befintlig tvättmaskin alternativt en ny tvättmaskin
kostar 525kr i installationskostnad och denna kostnad står
lägenhetsinnehavaren för (oavsett om man är hyresgäst eller
bostadsrättsinnehavare).
Till sidans topp
Kostnaden för tillval Kostnaden
för tillval står lägenhetsinnehavaren för, oavsett ifall du är
hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare. Det finns för
bostadsrättsinnehavare möjlighet att använda sig av ROT-avdraget. Denna
möjlighet finns dock inte för hyresgäster (se Skatteverkets hemsida).
Här följer ett exempel på hur ROT-avdraget fungerar: Om
man väljer plattor som är Tillval och dessa kostar 12 000 kronor får
man enligt branschreglerna använda sig av ROT-avdraget för max 60% av
totalkostnaden (man antar att 60% av tillvalskostnaden är arbetskostand
och 40% är materialkostnad). ROT-avdraget är 50% av arbetskostnaden men
maximalt 50 000 kronor per år och ägare. Total kostnad för tillvalet är 12 000kr. 60% av 12 000kr är 7 200kr. 50% (ROT) av 7 200kr är 3 600kr. ROT-avdraget
är alltså 3 600kr. Resterande del, 8 400kr + administrationsavgift på
625kr faktureras den boende. Entreprenören gör ROT-avdrag för den
boende direkt till Skatteverket. Om det visar sig att den boende inte
får göra ROT-avdrag på grund av för låg inkomst eller om man redan
gjort avdrag och nått taket kommer Skatteverket kräva tillbaka pengarna
i samband med deklarationen. För arbeten som utförs under 2014 kommer
detta alltså att synas på din deklaration som du får på våren 2015 och
som ska lämnas in den 2 maj 2015.
Till sidans topp
Källare inför etapp 5 Entreprenören kommer att kontakta de boende som har källarförråd som behöver tömmas/beredas tillträde.
Till sidans topp
Hyresnedsättning och ersättning för ökad elkostnad för hyresgäster Hyresgäster
har rätt till hyresnedsättning i samband med stambyte. Nedsättningen av
hyran är 40 % för de 12 veckor som du inte kan nyttja badrummet och
ytterligare 20 % för de 6 veckor som du inte kan nyttja köket.
Hyresnedsättningen kvittas mot hyran efter att stambytet är klart för
den stam som din lägenhet tillhör. Vill du veta vad hyresnedsättningen
blir för din lägenhet kontakta styrelsen på info@liso1.se. För hyresgäster i etapp 1 kommer troligen kvittning ske mot hyran i april och maj.
Om
du som hyresgäst har fått en ersättningslägenhet under stambytet kommer
ingen hyresnedsättning ske. Hyresnedsättning sker bara för de veckor
som du bor i lägenheten under stambytet och därmed inte kan nyttja den
fullt ut.
Hyresgäster kan
också få ersättning för ökad elkostnad i samband med stambytet i din
lägenhet. För att få ersättning för elkostnaden behöver styrelsen få en
kopia på din elräkning för de veckor som stambytet pågår i din lägenhet
samt för motsvarande period för ett år sedan. Därefter fattas beslut om
hur mycket ersättning för el som du får. Eftersom fakturan för elen
kommer i efterhand sker ersättningen i efterhand. Kontakta styrelsen på
info@liso1.se om du har några frågor angående elkostnaden.
Till sidans topp
|
|